Heb je een Exchange Online Kiosk licentie? Dan kan het zijn dat je mail sinds kort niet meer werkt. Dit komt omdat Microsoft het gebruik van een IMAP/POP3 verbinding niet meer ondersteunt. In dit artikel leggen we uit waarom dat is en wat je kunt doen.
Inhoudsopgave
- Wat is Exchange Online Kiosk?
- Waarom werkt het niet meer zoals ik gewend ben?
- Wanneer gaat deze verandering plaatsvinden?
- Wie heeft deze verandering uitgevoerd?
- Waar werkt Kiosk nog wel?
- Hoe los ik dit op?
Wat is Exchange Online Kiosk?
De Kiosk licentie is de kleinste en goedkoopste variant van de Exchange Online licenties van Microsoft. Kiosk werkt alleen op mobiele apparaten en via de webmail van Microsoft.
Maar ik heb Kiosk en gebruik het in Outlook!
Dat kan. Al is het officieel niet mogelijk, je kon er gebruik van maken via een omweg. Alle Microsoft 365 mail oplossingen maken gebruik van een exchange protocol. Dat is een bepaald type verbinding waardoor je ook contactpersonen en agenda's kunt synchroniseren met de cloud. Maar je kunt je postvak bij Microsoft ook verbinden met een 'ouderwetse' IMAP of POP3 verbinding. Je voert dan handmatig servergegevens en poortnummers in. Je kunt hiermee je mail synchroniseren, maar geen contactpersone en agenda items. Microsoft stond dit oogluikend toe. Dat wil zeggen: het werd niet officieel ondersteund maar het kon wel.
Waarom werkt het niet meer zoals ik gewend ben?
In februari van dit jaar heeft Microsoft aangekondigd dat ze deze functionaliteit nu echt gaan uitschakelen. Dat betekent dat de 'omweg' niet meer mogelijk is. Als je een Kiosk licentie hebt kun je deze alleen nog gebruiken op een mobiel apparaat of via de webversie.
Wanneer gaat deze verandering plaatsvinden?
Microsoft is begonnen om dit uit te faseren. Het wordt dus niet voor alle gebruikers in één keer uitgeschakeld. Het kan zijn dat het voor jou al niet meer werkt of dat dit binnenkort gaat gebeuren.
Wie heeft deze verandering uitgevoerd?
Exchange Online Kiosk is onderdeel van Microsoft 365 en het beleid is dus volledig van Microsoft zelf. Argeweb levert deze licentie en ondersteunt je in het gebruik. Maar we hebben helaas geen invloed op de werking of veranderingen zoals deze.
Waar werkt Kiosk nog wel?
Je kunt je Kiosk account toevoegen op je mobiele apparaat. We adviseren om hiervoor de Outlook app te gebruiken. Die kun je downloaden in de Google Play Store (Android) of the App Store van Apple (iPhone). In deze handleiding lees je hoe je jouw account toevoegt. Je kunt je postvak ook benaderen door in te loggen op http://outlook.office.com.. Het voordeel is dat je nu ook gebruik kunt maken van je agenda en je contactpersonen; deze worden gesynchroniseerd tussen je mobiele device(s) en je browser versie.
Hoe los ik dit op?
Het is helaas niet mogelijk om Kiosk weer werkend te krijgen zoals je gewend was. De maatregel van Microsoft heeft het gebruik in Outlook op je PC of Mac echt uitgeschakeld. Als je toch via Outlook wilt blijven werken, adviseren we je om je licentie te upgrade naar bijvoorbeeld Exchange Online Plan 1 of Microsoft 365 Business.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren