E-mailaccount van Argeweb gewijzigd vanwege misbruik - Wat nu

Gewijzigd op Do, 25 Jul om 2:50 PM

In dit artikel leggen we uit welke stappen je kan ondernemen tegen misbruik.


Tegenwoordig gaat heel veel per e-mail, denk hierbij aan bestellingen, contracten, betalingen en dergelijke. Er zijn helaas altijd mensen welke op een ongewenste manier misbruik proberen te maken van de gegevens van anderen, om daar zelf beter van te worden. Je ontkomt er daarom nauwelijks aan: spam. 


Helaas komen wij als hostingprovider veel in aanraking met deze spamberichten. Wij worden vaak benaderd om na te kijken of een e-mailbericht wel of geen spam is, zien websites welke spam versturen en moeten onze producten ook beschermen tegen deze berichten, denk hierbij aan bijvoorbeeld een spamfilter.


Ook kan het voorkomen dat de e-maildienst/website van een van onze klanten misbruikt is/wordt om deze berichten te versturen. Wanneer er bij ons duidelijk wordt dat dit gebeurd, veranderen wij direct het wachtwoord van de mailbox(en). Het kan hierdoor voorkomen dat je een e-mailbericht van ons ontvangt met als onderwerp 'E-mailaccount gewijzigd vanwege misbruik'. Waarschijnlijk zullen er allerlei vragen ontstaan en proberen dit daarom zo duidelijk mogelijk voor je te maken:

Hoe komt Argeweb erachter dat mijn e-mailaccount spamberichten verstuurd?

Wij hebben continue monitoring op onze servers en deze houden het verkeer op een server in de gaten. Het kan voorkomen dat een account gehackt is en bijvoorbeeld een bulk (denk hierbij aan honderden of duizenden berichten) spamberichten verstuurd. De server krijgt hierdoor meer verkeer, wat opvalt bij de monitoring van de betreffende server. De berichten komen dan in de mailqueue te staan en dit is een soort wachtrij van e-mailberichten op de server. In de mailqueue wordt nagekeken welk e-mailaccount deze berichten verstuurd heeft en aan de hand hiervan kunnen wij het wachtwoord van de betreffende server aanpassen. Zodra het wachtwoord is aangepast, beschikt de hacker niet meer over het wachtwoord en kan het spammen niet voortgezet worden.

Hoe komen hackers aan mijn wachtwoorden?

Het is heel lastig om aan te geven hoe een hacker aan je wachtwoord is gekomen. Ze kunnen je bijvoorbeeld een spambericht verstuurd hebben, met daarin als bijlage bepaalde malware. Malware is een verzamelnaam voor kwaadaardige en/of schadelijke software. Deze software kan bijvoorbeeld je wachtwoord(en) hebben doorgestuurd naar de hacker, zodat hij hier vervolgens mee aan de slag kon. Er bestaat zelfs malware welke de toetsaanslagen of muisbewegingen van je computer registreert en doorstuurt naar een hacker.

Het is daarom altijd aan te raden dagelijks je computer te scannen door middel van een virusscanner. Helaas kan het voorkomen dat een virusscanner de betreffende malware niet heeft gedetecteerd. Er zijn ook gratis programma's beschikbaar, die deze malware detecteren en verwijderen. Een veelgebruikte software is Malwarebytes.

Hoe kan ik mijn wachtwoord wijzigen?

Je wijzigt je wachtwoord in de Mail Manager. Deze benader je via je persoonlijke Customer Site. Je leest hier hoe je dit doet.

Wat kan ik zelf doen om dit te voorkomen?

Het dagelijks scannen van je computer is erg belangrijk, om eventuele virussen en malware tegen te gaan. Ook is het belangrijk om een sterk wachtwoord in te stellen en denk hierbij aan een wachtwoord welke hoofdletters, kleine letters, cijfers en speciale tekens bevat. Een naam en geboortedatum is niet verstandig te gebruiken, omdat hackers dit vaak als eerste proberen. Probeer wachtwoorden niet in bestanden op te slaan op je computer en geef je wachtwoorden nooit onnodig aan derden door.

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen
CAPTCHA-verificatie is vereist.

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren