Wil je producten opzeggen? Onze klantenservice staat telefonisch voor je klaar via 085-0218861. Onze actuele openingstijden vind je hier op onze website. Hieronder vind je een aantal zaken die goed zijn om te weten als je wilt opzeggen.
Inhoudsopgave
Opzegdatum
Kijk altijd goed per wanneer de opzegging is. Op het moment dat deze is verstreken is je product echt weg. Opgeslagen mail, websitebestanden en andere data worden verwijderd en zijn niet meer terug te halen. Zorg dat je voor die tijd een backup maakt als je nog bepaalde gegevens wilt bewaren.
Opzegging annuleren en quarantaine
Heb je een domeinnaam opgezegd maar wil je hier toch op terugkomen? Hoe sneller je hier actie op onderneemt hoe beter. In het beste geval is de domeinnaam nog niet opgezegd en maken we dit graag ongedaan.
Is de opzegdatum al verstreken? Dan kun je de opzegging helaas niet meer annuleren. Je domeinnaam staat nu in quarantaine, ook wel redemption period genoemd. Het voordeel hiervan is dat jij als enige nu de domeinnaam weer mag registeren; andere belangstellenden mogen er nog niet bij. Je betaald wel quarantaine kosten.
Dropcatching
Is je domeinnaam opgezegd en is de quarantaine periode ook verlopen? Dan is de domeinnaam weer beschikbaar voor registratie. Dit betekent dat iedereen deze domeinnaam weer mag registeren. Een veelvoorkomende issue hier is het zogenaamd drop catchen van een domein. Er zijn veel instanties die continu in de gaten houden welke domeinnamen er vrij komen. Interessante domeinnamen worden dan direct door hen geregistreerd; vooral met de intentie om deze weer duur door te verkopen. Als je de quarantaine periode laat aflopen om kosten te voorkomen is er dus kans dat iemand anders er mee aan de haal gaat.
Terugverhuizen
Heb je een domeinnaam verhuist en wil je die terug? Of heeft iemand anders een domeinnaam registreert en wil je deze naar jouw account verhuizen? Hou er rekening mee dat er restricties zitten aan de periode waarin je een domeinnaam kunt verhuizen. Generieke toplevel domeinnamen (zoals .com, .org en .net) hebben een periode van 60 dagen waarin een domeinnaam niet twee keer of niet na de eerste registratie verhuist kunnen worden. Domeinnamen met een extensie van bepaald land zoals .nl, .be of .de hebben dit niet. Let op: Het land van herkomst bepaald de regels hieromtrent en dit kan sterk verschillen. Neem gerust contact op als je een vraag hebt over een specifieke domeinnaamextensie.
Mailadressen
Heb je een mailadres wat je niet langer gebruikt? Verwijder deze niet zomaar. Als je een domeinnaam opzegt of een mailaccount verwijderd is het betreffende adres direct onbruikbaar en komt de mail niet meer aan. Je kunt er bijvoorbeeld voor kiezen om het mailadres nog een poosje aan te houden terwijl je verwijzingen hieraan van je website etc. weghaalt. Veel klanten en contacten hebben dit adres nog. Je kunt het mailadres laten doorsturen naar een nieuw postvak. Mail van een oude collega kan bijvoorbeeld tijdelijk naar diens opvolger. Je voorkomt hiermee dat de mogelijk nieuwe eigenaar van een domeinnaam nog mail krijgt die voor jou bestemt was. Hulp nodig om te in te stellen? Neem gerust contact op.
Hosting
Heb je een website bij ons gehost en moet deze uit de lucht? Overweeg een tussenperiode waarin je nog niet direct alles verwijderd. Je kunt bijvoorbeeld de domeinnaam laten doorverwijzen naar de nieuwe site. Als er geen nieuwe site is kun je de domeinnaam nog eventjes aanhouden zonder site. Je kunt dan nog wel mail ontvangen en bijvoorbeeld een landingspagina maken waarin je bezoekers informeert dat ze site offline gaat. Je voorkomt hiermee dat iemand anders jouw domeinnaam gebruikt om je oude bezoekers naar hun site te sturen.
Was dit artikel nuttig?
Dat is fantastisch!
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Sorry dat we u niet konden helpen
Hartelijk dank voor uw beoordeling
Feedback verzonden
We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren